Moje zainteresowania plastyką, poczucie realizacji własnych zamierzeń w pracy z dziećmi, a także duże zaangażowanie uczniów w działalność kółka plastycznego, skłoniły mnie do opracowania własnego programu autorskiego na bazie doświadczeń wyniesionych z dotychczasowej pracy.
Podczas tworzenia programu autorskiego korzystałam z wiedzy i pomocy pani metodyk z CEN-u w Bydgoszczy. Mój program opracowany jest z myślą o wszystkich dzieciach chętnych do udziału w zajęciach kółka plastycznego. Ma on za zadanie stymulować do kreatywności, zarówno manualnej jak i percepcyjnej, ucznia, pozwalać niekiedy słabszym w nauce dzieciom, odnieść sukces, zostać dostrzeżonym również przez rówieśników, kształtować zdolność do działania samodzielnego i w grupie, dostarczać bodźców do myślenia, uczyć umiejętności planowania swojej twórczości, ustosunkowywania się do pracy własnej i cudzej, wyrażania uzasadnionej, obiektywnej opinii na ich temat. CELE PROGRAMU
Głównym celem zajęć kółka plastycznego jest rozwijanie zdolności plastycznych dzieci. Dzięki udziałowi w zajęciach mają one posiąść umiejętność przedstawiania swoich pomysłów i wyrażania swoich uczuć w tworzeniu prac plastycznych różnymi technikami. Cele programu:
- pogłębienie znajomości technik plastycznych
- kształcenie poczucia smaku poprzez umiejętne dobieranie kolorów, tworzenie
kompozycji
- kształtowanie umiejętności planowania własnej pracy, kreatywnego przetwarzania
form, materiałów,
- zainteresowanie dzieci sztuką rozumianą jako twórczość plastyczna, kształcenie umiejętności obiektywnej, uzasadnionej oceny pracy własnej i cudzej,
- pobudzanie pomysłowości, inicjatywy,
- przełamywanie oporów przed stosowaniem niekonwencjonalnych metod i form
pracy, przed przedstawianiem w niekonwencjonalny sposób zjawisk, przeżyć, nastrojów,
- kształtowanie umiejętności spontanicznego wyrażania uczuć, emocji, przeżyć w
twórczości plastycznej,
- dodawanie odwagi w pokonywaniu trudności podczas wykonywania prac
plastycznych, przełamywanie nieśmiałości, stwarzanie warunków i możliwości do przeżywania przez dziecko sukcesów,
- pobudzenie wyobraźni ucznia, skłanianie do myślenia nad własną i cudzą pracą
- tworzenie motywacji do dalszego rozwijania swoich umiejętności,
- wyszukiwanie uczniów wybitnie utalentowanych,
- wdrażanie do uczestnictwa w życiu kulturalnym szkoły, miasta i regionu poprzez
zwiedzanie wystaw, spotkania z artystami oraz udział w konkursach plastycznych,
- kształtowanie umiejętności pracy w grupie, poprzez wspólne przygotowywanie i
realizację zadań
- stwarzanie radosnej atmosfery swobody twórczej
METODY
- pokaz
- rozmowa, - praca z książką (albumy obrazujące sztukę, podające przykłady rozwiązań malarskich),
- obserwacja, - eksperyment,
- wycieczka, - metoda problemowa,
- ćwiczenia, - metody praktycznego działania (projektowanie, kopiowanie, modelowanie)
TECHNIKI
- malowanie (pędzlem, farbami akwarelowymi, plakatowymi, patyczkiem, ,,mokre na mokrym”, na szkle, na kaszy, plasteliną, kisielem, piórkiem i tuszem, tempowanie, spryskiwanie farbą),
- bronowanie i czesanie gęstej farby, - rysowanie (różnymi kredkami, pisakami, świeczką, kredą na betonowym podłożu, patykiem w piasku),
- szkicowanie (ołówkiem, węglem), - odbijanki (stemplowanie warzywami, odbijanie materiałem, odbijanie wzorów monet - frotage),
- skrobanie - farby, w wosku, - rozcieranie opiłków kredek ołówkowych,
- naklejanki (collage, listkami, kawałkami gazet, kolorowym papierem, tkaninami itp.), - rzeźbienie w mydle,
- praca w programie Paint,
FORMY PRACY
- indywidualna, zbiorowa, grupowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
- opisane w tabeli przy każdym temacie PROCEDURA OSIĄGANIA CELÓW Zadania: · tworzenie prac plastycznych · eksponowanie własnych wytworów na wystawach, gazetce kółka plastycznego, · wykonywanie prac na konkursy plastyczne organizowane przez szkołę i poza nią, · włączanie się w akcje organizowane w szkole, poprzez udział w tworzeniu ich oprawy plastycznej, · własne niekonwencjonalne działania plastyczne,
W pracy kółka plastycznego uwzględniać można prace w plenerze, wycieczki, zwiedzanie wystaw, pracowni artystów, tworzenie projektów z zastosowaniem komputera np. praca w programie Paint. Nauczyciel prowadzący zajęcia, który w wyczuwalny dla dzieci sposób traktuje twórczość plastyczną również jako swoją pasję w znacznie większym stopniu będzie zachęcać i motywować dzieci do rozwijania ich zainteresowań, doceni też każdy, nawet drobny sukces dziecka, pozwoli nawet tym nieśmiałym „rozwinąć skrzydła" i ukazać drzemiące w nich talenty. Wiele dzieci poprawi swoją sprawność manualną, ośmieli się wyrażać swoje opinie, uzasadniać je, nabędzie umiejętności pracy w grupie, „wyostrzy” swoją wrażliwość na piękno otaczającego świata, rozbudzi swoją wyobraźnię, nauczy się radzenia sobie z pewnymi problemami, które po prostu przestaną nimi być, a przekształcą się w radosną możliwość tworzenia.
TEMATYKA ZAJĘĆ
Klasa I
|
Temat
|
Zadania do wykonania
|
Techniki
|
Uwagi
|
l. Wspomnienia z wakacji
Obrazek w ramce
|
Przedstawienie postaci w ruchu
Projektowanie ramki do obrazka
|
Rysowanie kredkami ołówkowymi
Oklejanie kawałkami kolorowego papieru.
|
Kredki ołówkowe, kawałki kolorowego papieru
|
2. Jak wygląda moje imię?
|
Rozróżnianie barw podstawowych i ich pochodnych
|
Malowanie akwarelą na mokrym papierze „mokre na mokrym"
|
Słoiczki do mieszania barw podstawowych
|
3. Nowa przygoda Smerfetki
|
Przedstawienie układami linii bohatera filmowego w nowej sytuacji
|
Rysowanie piórkiem i tuszem.
|
Piórka, tusz, kolorowe kartki papieru
|
4. Las jesienią
|
Wyróżnianie i określanie temperatury barw
|
Malowanie farbami plakatowymi
|
Zajęcia mogą być poprzedzone wycieczką
|
5. Nadejście jesieni
|
Przedstawienie i wyrażenie układem płaszczyzn nastroju zjawiska przyrodniczego
|
Wydzieranka
|
Kolorowy papier, klej
|
6. Pomagam tacie naprawić pralkę (telewizor, odkurzacz)
|
Rysunkowe przedstawianie postaci ludzkiej we wspólnej akcji z zastosowaniem wycinków z gazet
|
Rysowanie i naklejanie wycinków z gazet
|
Dzieci przygotowują wycinki z gazet przedstawiające sprzęt AGD
|
7. Projekt tkaniny zasłonowej do własnego pokoju
|
Opracowanie kompozycji rytmicznej środkami graficznymi
|
Stemplowanie ziemniakiem.
|
Przygotowane połówki ziemniaków i nożyki
|
8. Jesienny skrzat
|
Stosowanie różnych rodzajów faktur w pracy plastycznej
|
Wyklejanie zasuszonymi listkami
|
Dzieci przygotowują ususzone liście
|
9. Jesienny bukiet
|
Tworzenie kompozycji
|
Odbijanie farby pomalowanymi listkami
|
Dzieci przygotowują ususzone liście
|
10. Mój sen
|
Przedstawienie układem płaszczyzn zjawiska fantastycznego
|
Collage z wycinków z gazet
|
Zgromadzone, kolorowe gazety
|
11. Przygoda Kubusia
Puchatka
|
Przedstawienie układem linii bohatera bajkowego
|
Malowanie patyczkiem i farbami
|
Patyczki, farby
|
12. Zimowe zabawy
|
Rozbielanie kolorów
|
Malowanie farbami i pastą do zębów
|
Biała pasta do zębów, tekturka lub paleta do rozbielania farb
|
13. Za oknami zima
|
Przedstawianie nastroju
|
Rysowanie świeczką, malowanie farbami
|
Świeczka, farby
|
14. Miasto zimą
|
Przedstawianie nastroju
|
Malowanie farbami, rozpryskiwanie farby, naklejanie waty
|
Szczoteczki do zębów pozwolą rozpryskiwać białą farbę
|
15.Bożonarodzeniowe drzewko
|
Zastosowanie symetrii w pracy plastycznej
|
Cięcie i oklejanie kolorowego papieru
|
Lusterka Drzewko wycinają dzieci po zgięciu kartki
|
16. Nowy Rok
|
Przedstawianie układem linii obchodów uroczystości
|
Wydrapywanka
|
Na poprzednich zajęciach przygotowuje się pomalowaną, czarną farbą lub tuszem kartkę z barwnymi plamami
|
17. Maska karnawałowa
|
Projektowanie maski karnawałowej
|
Wyklejanie skrawkami materiału
|
Skrawki materiału
|
18. Zwierzę z Zoo
|
Zastosowanie układu jednobarwnych płaszczyzn
|
Wyklejanka z pociętych kawałków papieru
|
Białe kawałki papieru na czarnym tle
|
19. Lecimy w kosmos
|
Wykonanie projektu rakiety kosmicznej
|
Wyklejanka z zastosowaniem kawałków folii aluminiowej
|
Folia aluminiowa, czarna kartka
|
20. Mój obraz
|
Rozbielanie farb, zastosowanie symetrii w pracy plastycznej
|
Malowanie farbami i pastą do zębów
|
Biała pasta do zębów, tekturka lub paleta do rozbielania farb
|
21. Nadchodzi wiosna
|
Malowanie z zamkniętymi oczami
|
Malowanie farbami, palcami.
|
Dzieci przynoszą opaski na oczy albo składają obietnicę, że będą malować z zamkniętymi oczami
|
22. Wiosenny bukiet
|
Rysowanie stopą
|
Rysowanie pisakami
|
Pisaki
|
23. Droga w lesie
|
Przedstawianie wymiaru w pracy plastycznej
|
Rysowanie kredkami
|
Kredki
|
24. Moja wymarzona zabawka
|
Zastosowanie technik fakturowych
|
Frotage (pocieranie monet kredką).
|
Dzieci przynoszą monety
|
25. Wielkanocna pisanka
|
Tworzenie kompozycji
|
Cięcie i naklejanie papieru
|
Nauczyciel przygotowuje szablon pisanki
|
26. Dziwny, bajkowy świat
|
Zastosowanie kontrastu kolorów
|
Naklejanki z jednobarwnego papieru
|
Kawałki kolorowego papieru
|
27. Kwiecista łąka
|
Poznawanie sposobów malowania pędzlem
|
Malowanie pędzlem na różne sposoby
|
Farby
|
28. Lot ptaków w obłokach
|
Przedstawianie ruchu za pomocą linii
|
Bronowanie i czesanie gęstej farby
|
Do bronowania i czesania gęstej farby używamy zapałek albo starego grzebienia
|
29. Barwne motyle
|
Zastosowanie symetrii w pracy plastycznej, zapoznanie z pojęciem symetrii
|
Naklejanie zmiętych kawałków krepy
|
Motyla wycinamy po narysowaniu na zgiętej kartce tyko jednej strony jego ciała
|
30. Serwetka dla mamy
|
Zapoznanie z pojęciem osi symetrii
|
Składanie cięcie kolorowego papieru
|
Kolorowy papier, nożyczki, klej, kartka, na którą nakleimy pracę
|
31. Ślady dłoni
|
Zapoznanie ze sztuką prehistoryczną
|
Malowanie farbami, rysowanie kredkami
|
Dzieci używają swoich dłoni, pracę plastyczną poprzedzamy oglądaniem ilustracji obrazujących sztukę prehistoryczną
|
32. Portret dziecka
|
Proporcjonalne przedstawianie postaci
|
Rysowanie węglem
|
Węgiel
|
33. Dzień Dziecka
|
Projektowanie znaczka pocztowego
|
Rysowanie kredkami świecowymi
|
Dzieci wykonują brzegi pracy na wzór obrzeża znaczka pocztowego
|
34. Gdzie chciałbym, chciałabym pojechać na wakacje?
|
Przedstawianie układem płaszczyzn nastroju przed wakacjami
|
Collage z wykorzystaniem zdjęć
|
Dzieci przygotowują swoje zdjęcie lub zdjęcia całej swojej rodziny
|
35. Wakacyjne pejzaże
|
Zapoznanie z pojęciem perspektywy
|
Rozcieranie opiłków kredek ołówkowych
|
Temperówki, kredki ołówkowe
|
36. W „Klockowie"
|
Tworzenie obiektów i postaci z wyciętych figur geometrycznych
|
Naklejanie wyciętych figur geometrycznych
|
Kolorowy papier, nożyczki, klej
|
37. Udział w wystawach organizowanych przez Szubiński Dom Kultury
|
|
|
|
38. Zapraszanie na zajęcia miejscowych artystów plastyków
|
|
|
|
Klasa II
|
Temat
|
Zadania do wykonania
|
Techniki
|
Uwagi
|
l. Piłkarze na boisku
|
Proporcjonalne przedstawianie postaci
|
Rysowanie postaci, wycinanie i umieszczanie ich na makiecie boiska sportowego
|
Kredki ołówkowe, wieczko od kartonika, klej
|
2. Mój przyjazd z wakacji
|
Przedstawianie środkami malarskimi zdarzeń czasowo -przestrzennych
|
Malowanie farbami
|
Farby
|
3. Negatyw zdjęcia z wakacji
|
Zastosowanie kontrastu, Przedstawienie zjawiska fantastycznego
|
Naklejanie kawałków gazety na czarnym tle
|
Kawałki zwykłych gazet, czarne kartki
|
4. Obrazek dla mamy
|
Tworzenie kompozycji z figur symetrycznych (kontury i symetria figur)
|
Wycinanie figur z papieru, rozcieranie kredek o kontury figur
|
Figury wycina się zginając kawałek kartki, kartki z grubo naniesioną kredką nanosi się na brzegi figur
|
5. Poczta w przyszłości
|
Projektowanie znaczka pocztowego
|
Collage
|
Dzieci wykonują brzegi pracy na wzór obrzeża znaczka pocztowego
|
6. Dbamy o zdrowie
|
Przedstawianie postaci w ruchu
|
Malowanie farbami
|
Farby
|
7. Tak widzę Jesień
|
Projektowanie kostiumu z różnych materiałów
|
Naklejanie tkanin
|
Dzieci wybierają kolory pasujące do jesieni (ciepłe barwy)
|
8. Portret naszej pani
|
Przedstawienie postaci ludzkiej linią i plamą
|
Rysowanie kredkami
|
Kredki
|
9. Liście na wietrze
|
Wykorzystanie faktury w pracy plastycznej
|
Wyklejanie zasuszonymi listkami
|
Dzieci przygotowują zasuszone listki
|
10. Bukiet Pani Jesieni
|
Stosowanie technik fakturowych
|
Frotage przy użyciu zasuszonych liści i kredek ołówkowych
|
Dzieci przygotowują zasuszone listki
|
11. Ognisko
|
Zastosowanie barw ciepłych
|
Malowanie farbami
|
Zajęcia poprzedza obserwacja płomienia świecy
|
12. Nadejście jesieni
|
Przedstawianie i wyróżnianie układem płaszczyzn zjawiska przyrodniczego
|
Malowanie plasteliną
|
Plasteliną
|
13. Jaka to melodia?
|
Wyrażanie nastroju muzyki za pomocą barwnych plam Tworzenie kompozycji ukazującej ruch i spokój
|
Malowanie farbami
|
Należy dobrać odpowiednią muzykę do słuchania
|
14. Najciekawsza postać z królewskiego orszaku
|
Wydobycie cech charakterystycznych postaci poprzez ekspresję barw, kształtu, elementów dekoracyjnych
|
Malowanie farbami, rysowanie kredkami świecowymi
|
Pracę plastyczną może poprzedzać wymyślanie bajki
|
15. Święta Bożego Narodzenia
|
Projektowanie kartki świątecznej
|
Odbijanie grubo naniesionej farby
|
Dzieci przygotowują tekturkę do nanoszenia farb
|
16. Talerz
|
Projektowanie zastawy stołowej
|
Obijanie farby kawałkami warzyw
|
Dzieci przygotowują kawałki warzyw, przynoszą nożyk
|
17. Słuchamy anielskiego chóru
|
Przedstawienie za pomocą barwnych plam sceny grupowej
|
Rysowanie kredkami świecowymi
|
Kredki świecowe
|
18. Zwierzęta podczas zimy
|
Przedstawienie zjawiska przyrodniczego
|
Malowanie farbami, rozbielanie farb pastą do zębów
|
Biała pasta do zębów, tekturka lub paleta do rozbielania farb
|
19. Wystrój sali na bal karnawałowy
|
Projektowanie form przestrzennych
|
Rysowanie kredkami, przyklejanie tasiemek
|
Kolorowe tasiemki, klej, kredki
|
20. Dywanik w moim pokoju
|
Zaprojektowanie tkaniny
|
Naklejanie kawałków materiału
|
Kawałki materiału, klej
|
21. Kupuję z mamą wiosenne ubranie
|
Przedstawienie sceny realnej
|
Malowanie farbami, naklejanie kawałków materiału
|
Kawałki materiału, klej, farby
|
22. Święta Wielkanocne
|
Projektowanie kartki świątecznej na Wielkanoc
|
Praca w programie Paint
|
Sala komputerowa
|
23. Śmigus - dyngus
|
Przedstawienie postaci w ruchu
|
Rysowanie kredkami świecowymi, naklejanie niebieskich nici
|
Niebieskie nici, klej
|
24. Kwiaty z naszego ogródka
|
Przedstawienie za pomocą barwnych plam charakterystycznych cech roślin
|
Malowanie na kaszy
|
Kartki z naklejoną kaszą przygotowuje się na poprzednich zajęciach
|
25. Zwierzę z Zoo
|
Tworzenie proporcjonalnej postaci Wypełnianie konturów
|
Wydzieranka
|
Pracę plastyczną poprzedza oglądanie zdjęć zwierząt z Zoo
|
26. Symbole
|
Tworzenie obrazów na wzór sztuki prehistorycznej
|
Malowanie farbami na tkaninie
|
Kartki z naklejoną tkaniną przygotowuje się na poprzednich zajęciach
|
27. Odbitki dłoni i odbijanie dłońmi
|
Stosowanie różnych sposobów malowania na wzór sztuki prehistorycznej
|
Rozpryskiwanie farby, malowanie farbami całą dłonią
|
Szczoteczki do zębów
|
28. Malowidła na ścianie
|
Szkicowanie znaków na wzór sztuki prehistorycznej
|
Szkicowanie na pomalowanej i startej papierem ściernym kartce
|
Kartkę do szkicowania przygotowuje się na poprzednich zajęciach
|
29. Powiększanie obrazów
|
Zachowywanie proporcji w powiększonym obrazie Tworzenie ogromnych obrazów
|
Malowanie farbami, rysowanie kredkami
|
Pierwszą pracę dziecko wykonuje na małej kartce, potem przenosi ją na duży format
|
30. Droga w lesie
|
Zastosowanie światła i cienia, stosowanie wymiaru w pracy plastycznej
|
Rysowanie kredkami
|
Zajęcia można zorganizować w plenerze
|
31. Brzoza czy świerk?
|
Tworzenie sylwetek drzew
|
Odbijanie gąbką, zamalowywanie farbami tła, rysowanie kredkami świecowymi
|
Kawałki gąbki, kredki świecowe
|
32. Na leśnej polanie
|
Przedstawianie zjawiska przyrodniczego
|
Rysowanie kredkami z perspektywy owada, naklejanie zasuszonych kwiatków kwiatów
|
Dzieci przygotowują zasuszone płatki kwiatków. Zajęcia prowadzimy po wycieczce
|
33. Moja Mamusia
|
Projektowanie kartki dla mamy
|
Praca w programie Paint
|
Sala komputerowa
|
34. Głębia morska
|
Przedstawianie wyobrażenia o podwodnym świecie
|
Odbijanie pomalowanych opuszków palców, otaczanie ich w dowolne kontury pisakiem (w ryby itp.)
|
Pisaki, farby
|
35. Malujemy jak prawdziwi artyści
|
Wykonanie kopii wybranego obrazu rozbielanie, łączenie barw
|
Malowanie farbami, rozbielanie, łączenie barw
|
Kopie obrazów, biała pasta do zębów, tekturka lub paleta do rozbielania farb
|
36. Zachód słońca
|
Mieszanie barw
|
Malowanie mokre na mokrym
|
Farby
|
37. W jakim domu chciałbym spędzić wakacje?
|
Zastosowanie perspektywy w pracy plastycznej
|
Collage z kawałków papieru
|
Kawałki kolorowego papieru
|
38. Wysyłamy rodzinę na wakacje
|
Zastosowanie perspektywy w pracy plastycznej z wykorzystaniem zdjęć
|
Malowanie z wykorzystaniem zdjęć
|
Zdjęcia rodzinne
|
Klasa III
|
Temat
|
Zadania do wykonania
|
Techniki
|
Uwagi
|
l. Żaglówki na wodzie
|
Zastosowanie perspektywy w pracy plastycznej
|
Nanoszenie barw patyczkiem
|
Patyczki, farby
|
2. Co kryje kropla wody?
|
Mieszanie barw
|
Malowanie farbami, „mokre na mokrym"
|
Farby
|
3. Akcja Sprzątanie Świata
|
Projektowanie plakatu
|
Malowanie farbami
|
Szary papier lub inny, duży arkusz papieru
|
4. Moje ulubione zwierzę
|
Zastosowanie różnych rodzajów faktury
|
Wyklejanka ze zmiętej krepy
|
Krepa, klej
|
5. Pani Jesień
|
Przedstawianie proporcjonalnej postaci
|
Wyklejanie zasuszonymi listkami, malowanie farbami
|
Dzieci przygotowują zasuszone listki
|
6. Kosz pełen owoców
|
Przedstawianie owoców we właściwej wielkości i proporcjach
|
Wyklejanie konturów kawałkami kolorowego papieru
|
Owoce
|
7. Wesoły wietrzyk
|
Przedstawianie zjawiska ruchu, (wykorzystanie linii)
|
Rysowanie kredkami, wyklejanie szmatkami
|
Kawałki materiału, kredkami
|
8. Śmieszne drzewo
|
Eksperymentowanie z rodzajami faktur
|
Kolaż z pocieranek z odbitych liści
|
Dzieci przygotowują zasuszone listki
|
9. Jesienne smuteczki
|
Przedstawianie nastroju
|
Wyklejanie zasuszonymi listkami
|
Dzieci przygotowują zasuszone listki
|
10. Jak wygląda kosmos?
|
Przedstawianie zjawiska przestrzeni
|
Malowanie plasteliną
|
Plasteliną
|
11. Jadący pociąg
|
Przedstawianie pojazdu w ruchu, zastosowanie linii obrazującej ruch
|
Szkicowanie węglem
|
Węgiel
|
12. Zaczarowana choinka
|
Rozbielanie barw, zastosowanie zjawiska symetrii
|
Rozduszanie naniesionych barw
|
Biała pasta do zębów, tekturowa kartka i kartka do rozbielania farb
|
13. Wigilijny stół
|
Projektowanie zastawy stołowej
|
Rysowanie kredkami świecowymi, naklejanie wycinków z gazet
|
Dzieci przygotowują wycinki potraw wigilijnych z gazet
|
14. Bieg sportowca
|
Wykorzystanie linii do przedstawienia zjawiska ruchu
|
Skrobanie w wosku, malowanie farbą
|
Świeczki, farby
|
15. Domek w górach
|
Tworzenie płaskich pejzaży
|
Malowanie farbami
|
Farby
|
16. Dywan w moim pokoju
|
Opracowanie kompozycji rytmicznej środkami graficznymi
|
Odbijanki z ziemniaków i farb
|
Ziemniaki, farby
|
17. Portret mojego kolegi
|
Rysowanie twarzy z zastosowaniem proporcji w rysunku
|
Szkicowanie ołówkiem
|
Ołówek
|
18. Mój wymarzony dom
|
Projektowanie mieszkania
|
Rysowanie pisakami i kredkami
|
Pisaki, kredki
|
19. Bałwanek
|
Tworzenie proporcjonalnej postaci
|
Rysowanie kredkami, lakierowanie
|
Lakier
|
20. Malowidło ścienne
|
Powiększanie obrazu
|
Malowanie farbami
|
Praca w grupie Dzieci wybierają projekt obrazu ze swoich małych prac
|
21. W świecie czarów
|
Rozbielanie farb, zastosowanie linii w pracy plastycznej
|
Bronowanie i czesanie gęstej farby grzebieniem i zapałkami
|
Dzieci przygotowują kartki z tektury do rozbielania farb, grzebienie lub zapałki
|
22. Miasto nocą
|
Tworzenie pejzaży przemysłowych
|
Rysowanie kredkami świecowymi na czarnym tle kartki
|
Czarne kartki, kredki świecowe
|
23. Moje miasto
|
Projektowanie mapy
|
Rysowanie kredkami
|
Mapy do oglądania
|
24. Podwodny świat
|
Tworzenie kolażu z martwą naturą
|
Wyklejanie martwą naturą
|
Dzieci przygotowują kawałki zasuszonych roślin
|
25. Łąka w górach
|
Zastosowanie różnych rodzajów faktur
|
Kolorowy kolaż
|
Dzieci przygotowują kawałki różnych materiałów
|
26. „Pan Prima aprilis"
|
Tworzenie kompozycji z kawałków wyciętych z gazet
|
Collage
|
Dzieci wyszukują różne części ciała w kolorowych gazetach
|
27. Kwiecista łąka
|
Tworzenie kompozycji z zastosowaniem tempowania farbami
|
Tempownie farbami
|
Pędzle różnej wielkości
|
28. Moja ulubiona postać z bajek
|
Rzeźbiarskie przedstawienie postaci bajkowej
|
Rzeźbienie w mydle
|
Mydło, nożyk, ewentualnie patyczki i zapałki
|
29. „Palma na plamie"
|
Zastosowanie integracji sensorycznej, wykorzystanie plamy i konturu
|
Tworzenie plamy przy muzyce, zaznaczanie jej konturu
|
Muzyka o zróżnicowanej dynamice i tempie, pastele,
|
30. Okładka do mojej ulubionej książki
|
Projektowanie okładki Porównywanie wielkości
|
Rysowanie kredkami
|
Kredki Wypowiedzi na temat ulubionych książek
|
31. Stoliczek w kuchni
|
Martwa natura Przedstawienie zestawu przedmiotów z zastosowaniem różnych tworzyw
|
Szkicowanie ołówkiem
|
Przygotowanie kompozycji w klasie
|
32. Grządki w ogródku
|
Tworzenie płaskiego pejzażu
|
Odbitki z kartonu, rysowanie pisakami
|
Wzór przygotowuje się z kartonu
|
33. Płynący potok
|
Przedstawienie dynamiki ruchu za pomocą linii
|
Rysowanie kredkami świecowymi, malowanie farbami
|
Linie wykonanie przez kredki nie dają się pokryć farbą
|
34. Jak wygląda las?
|
Przedstawianie zjawiska przyrodniczego, pojęcie perspektywy
|
Malowanie farbami, naklejanie elementów martwej natury
|
Dzieci przygotowują zasuszone kawałki roślin
|
35. Zachód Słońca
|
Przedstawienie za pomocą płaszczyzn zróżnicowanych walorowo zjawiska atmosferycznego
|
Malowanie czerwoną farbą
|
Omówienie zjawiska waloru
|
36. Stempel Szubina
|
Projektowanie stempla, symbolika i schemat pracy
|
Wyklejanie kartki rulonikami plasteliny
|
Oglądanie przykładowych stempli
|
37. W świecie fantazji
|
Mieszanie barwnych plam
|
Odbijanie obrazu plam naniesionych na folię aluminiową
|
Folia aluminiowa, farby, pasta do zębów
|
38. Obrazek dla taty
|
Tworzenie kompozycji kwiatowej niekonwencjonalną techniką
|
Malowanie kisielem
|
Kisiel „turbo" zabarwiony terpentyną
|
39. Wakacyjne krajobrazy
|
Tworzenie pejzaży
|
Rozcieranie opiłków kredek ołówkowych
|
Temperówki, kredki, pejzaże do oglądania
|
Wpływ realizacji programu na uczniów:
Dzieci uczestniczące w zajęciach kółka plastycznego pogłębiły znajomości technik plastycznych, wykształciły w sobie poczucie smaku. Nauczyły się lepiej planować swoją pracę, zarówno w czasie, jak i na przetwarzanym materiale. Potrafiły dokonać oceny własnej i cudzej pracy, pod kątem jej walorów plastycznych, z uzasadnieniem własnej opinii. Cieszyła mnie, coraz bardziej widoczna, śmiałość uczniów w przełamywaniu oporów przed stosowaniem niekonwencjonalnych rozwiązań, swoista zabawa sztuką, wyzwalająca radosną atmosferę na zajęciach. Wielu uczniów, dzięki stosowaniu niekonwencjonalnych metod i form, dzięki spontanicznemu wyrażaniu uczuć i emocji podczas tworzenia, odnosiło sukcesy, wykonując niezwykle oryginalne, wzbudzające podziw innych, prace. Dzieci cieszyły się z eksponowania ich twórczości na gazetce kółka plastycznego oraz prezentowaniu jej w Rejonowej Bibliotece Publicznej w Szubinie, a także w Urzędzie Pocztowym w Szubinie. Nauczyły się wykonywania prac w grupie. Wielu z uczniów odnosiło sukcesy w konkursach plastycznych klasowych, szkolnych, a nawet gminnych.
Efekty działalności Kółka plastycznego:
- rozwinięcie zainteresowań uczniów sztuką, plastyką
- wykształcenie wyobraźni odtwórczej i twórczej
- rozwinięcie wielu funkcji poznawczych takich jak pamięć, myślenie konkretno – obrazowe
- rozwinięcie kreatywności, zarówno manualnej jak i percepcyjnej, ucznia,
- umożliwienie słabym w nauce dzieciom, odniesienia sukcesu, bycia dostrzeżonym przez rówieśników, odczucia satysfakcji i samorealizacji
- nabycie umiejętności planowania swojej twórczości, ustosunkowywania się do pracy własnej i cudzej, wyrażania uzasadnionej, obiektywnej opinii na ich temat
- ukształtowanie wytrwałości, cierpliwości, umiejętności panowania nad swoimi emocjami, umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, umiejętności przełamywania oporów przed stosowaniem nietypowych możliwości tworzenia pracy plastycznej, poszukiwania nowych rozwiązań, uwierzenia przez dziecko, że „potrafi”
- zorganizowanie wystaw i prowadzenie gazetki kółka plastycznego
- zorganizowanie spotkań z artystami plastykami
EWALUACJA Podstawą do sprawdzenia jakości oferty programu kółka plastycznego będzie zawsze przeprowadzenie ankiety, która pomoże dokonać oceny efektywności programu zajęć kółka oraz określić jakość przeprowadzonych zajęć. Oceny programu ,,Radość Tworzenia” dokonywać będę również na podstawie prowadzonych obserwacji obejmujących następujące obszary:
· zainteresowanie dzieci uczestnictwem w konkursach plastycznych · zainteresowanie dzieci ofertą zajęć kółka plastycznego
· prezentacja prac na gazetce kółka plastycznego
· zorganizowane wystawy prac dzieci · rozmowy z rodzicami · ankieta przeprowadzona wśród dzieci
Dzieci bardzo chętnie brały udział w konkursach plastycznych organizowanych w szkole i poza jej terenem. Niekiedy wykonywały kilka prac na jeden konkurs. Kilkunastu uczniów systematycznie uczęszczało na zajęcia plastyczne, przygotowując się na nie, poprzez przynoszenie potrzebnych przyborów. Wielką przyjemność sprawiało dzieciom oglądanie swoich prac na gazetce kółka. Cieszyły się, że ich prace wzbudzają zainteresowanie innych uczniów, a także rodziców przychodzących do szkoły. Były dumne z faktu prezentowania ich prac w Rejonowej Bibliotece Publicznej w Szubinie i w Urzędzie Pocztowym w Szubinie. Rodzice cieszyli się z sukcesów swych zdolnych dzieci. Wyrażali radość, że czasami mniej zdolne, słabsze w nauce, nadpobudliwe dziecko, realizuje się podczas tworzenia prac na zajęciach kółka.
Karina Kuźniak - Garstecka
nauczyciel nauczania zintegrowanego Zespół Szkół Szkół nr 2 Szubin |